חיפוש
מיון לפי
סגור

כל מה שצריך לדעת על כריתת עצים בחצר

הדבר העיקרי שצריך לדעת על כריתת עצים בחצר הוא שאסור לכרות עצים בחצר ובכלל. כדי לכרות עצים צריך סיבה טובה באמת, ואין לעשות זאת בלי לפנות לפקיד היערות שהוא האחראי לטיפול בעצים בישראל והגורם היחיד המוסמך להנפיק רישיונות לכריתת עצים. בשום אופן אין לכרות עצים או להעתיקם בלי אישורו.

 

מדוע אסור לכרות עצים?

כל עץ בוגר בישראל נחשב מוגן. נוסף על כך יש קבוצה של 70 עצים המוגדרים מוגנים בכל שלב ההתפתחות שלהם ובהם אורן, אקליפטוס, אלון, ברוש, זית וארז, והם כל כך מזוהים עם הנוף הארץ־ישראלי. כריתת עצים בשטח ציבורי בכלל וכריתת עצים בשטח פרטי בפרט הן פעולות בלתי הפיכות, וגם אם תימצא להן הצדקה, אין לבצע אותן בלי לקבל רישיון לכך. 

העצים תורמים כל כך הרבה לנופי ארצנו, לטבע ולסביבות המחיה של החי והצומח בישראל. העצים מעשירים את עולמנו, תורמים ליופיו ומזינים את החיים בו, ולפיכך יש חשיבות רבה בהגנה ובשמירה עליהם.

 

מיהו פקיד היערות?

פקיד היערות מוסמך לאשר או לשלול בקשות לכריתת עצים. כריתת עצים והעתקתם ללא רישיון הן עבירות פליליות שעונשם הוא חצי שנת מאסר וקנס כספי בגובה 15,000 ₪. אף שאנשים פרטיים חושבים שמותר להם לעשות בעצים שבגינתם כרצונם, טיפול לא מאושר בעצים הוא אסור על פי חוק ובצדק. אם יש לכם בחצר עץ שנראה כסובל מחולי קשה או אף אינו חי, עליכם לקבל ייעוץ וחוות דעת מאגרונום מומחה לפני כל טיפול בו. רק לאחר שהאגרונום אישר לכם שמדובר בעץ שאי אפשר לטפל בו או לשקם אותו, תוכלו לפנות לפקיד היערות ולבקש אישור לכריתתו.

 

איך מקבלים רישיון לכריתת עצים?

בעל הקרקע שבה נטוע העץ, או מיופה כוח מטעמו יגיש לפקיד היערות בקשה לכריתתו. בהגשת הבקשה עליו להציג אסמכתה לבעלות על הקרקע. בטרם הגשת הבקשה יחתים את הרשות המוניציפלית במקום ייעודי בטופס. כנספח לבקשה יצרף שני צילומים של העץ וכן את הסיבה לבקשה. ייתכן שפקיד היערות יבקש לקבל חוות דעת של מומחה ובמיוחד אם הסיבה לבקשה היא מסוכנות העץ לסביבה. אם מדובר בעץ הנמצא בשטחו של בניין מגורים, יש להגיש בקשה לכריתתו או להעתקתו באישורם ובחתימתם של 51 אחוזים מדיירי הבניין. 

לאחר הגשת הבקשה ואישורה אך בטרם הנפקת הרישיון יפרסם פקיד היערות את האישור לכריתת העץ או להעתקתו באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר. זאת כדי לאפשר לאזרחים פרטיים ולרשויות ציבוריות להגיש ערר בעניין אם ימצאו לנכון.

 

עושים הכול כדי לשמור על העצים

בקשות לכריתת עצים או להעתקם כרוכות בהליכים בירוקרטיים סבוכים ומורכבים, והדבר מבורך בהחלט. צריך לעשות הכול כדי לשמור על העצים תמיד ובכל מקום. כריתת עצים היא מוצא אחרון ויש לפנות אליו רק כשאין ברירה ורק כחוק.