חיפוש
מיון לפי
סגור

בטוח לעבוד בגובה: כך בוחרים סולמות ושומרים על יציבות ובטיחות בעבודה

זו עובדה מצערת, מדי שנה נפגעים בישראל לא מעט אנשים, בהם פועלים מקצועיים בשל נפילות מגובה. חוסר שימוש ברתמות בטיחות וחוסר מודעות לכללי זהירות גורמים לפגיעות שניתן היה למנוע. כל מי שעובד עם כלים וציוד לעבודה בגובה חייב להקפיד על תקינות הציוד ועל הרחקת מפגעים מסביבת העבודה. הנתונים מראים שנפילה מסולם או סולמות לא תקינים גורמים לפגיעות גם של אנשים שמבצעים פעולות יום יומיות. למשל החלפת מנורה או התקנת מדף, ניקוי חלונות גבוהים וכן הלאה. נסביר איך לבחור סולמות ובזכות כך, לשמור על היציבות ולסיים את היום – בשלום. 

איך קשור סוג הסולם למניעת התחשמלות 

ביצוע עבודות כפיים, שיפוצים או תיקונים ראוי להפריד לשני סוגים. תיקונים שכוללים מגע עם מערכת חשמלית או שקעים ותיקונים שאינם כוללים מגע עם חשמל. למרות שצריך להוריד את המפסק הראשי לפני שמבצעים תחזוקה או החלפה למשל של גוף תאורה, חיוני לבחור כלי עבודה מבודדים. וגם סולמות יכולים להיות כאלה. כאשר מבצעים פעולה ללא שום קשר לזרם חשמלי אפשרי, ניתן להשתמש בכל סוג של סולם, סולמות מתכת, אלומיניום או עץ, זה לא ממש משנה. אבל אם מחליפים נתיך, גוף תאורה או כל דבר בדומה לזה, עדיף להשתמש בסולם מבודד, כלומר מעץ. 

כיצד הגובה משפיע על הבטיחות 

קיימים כלים וציוד לעבודה בגובה בגבהים שונים. לכל משימה חשוב להתאים את גובהו של הסולם על מנת שניתן יהיה לעבוד בבטיחות. מנתוני תאונות בעבודה ונפילות, עולה כי נפגעים רבים היו יכולים להימנע מהפציעה אילו היו משתמשים בסולם גבוה יותר. נבהיר: נניח שצריך לשחרר בורג בחלק עליון של ארון או שרוצים להחליף נורה גבוהה או להתקין שלט מעל חלון ראווה. אם משתמשים בסולם נמוך מדי, שולחים את היד גבוה עם פטיש, פליירים או כל כלי אחר, היציבות עלולה להתערער. גובה הסולם צריך להיות כזה שגופו וזרועותיו של המשתמש לא צריכים להתאמץ ולהימתח לגובה. תמיד עדיף סולם גבוה יותר, משום שאין הכרח לטפס על השלב העליון ביותר. לעומת זאת, אי אפשר להאריך את הדגם הנמוך. 

בחרו סולם לפי הצרכים האופייניים לכם 

היצע דגמי הסולמות רחב ולא רק הגובה שלהם מבדיל בין הסוגים השונים. גם מבנה הסולם, תצורתו, מספר השלבים ואופן העמדתו מבדיל בין דגמים לחובבים לבין דגמים למקצוענים. ישנם סולמות שיתאימו מאוד לצבעים שעובדים בתוך דירות. אלה דגמים לא גבוהים במיוחד, די קלים ועשויים עץ. דגמים בעלי "רגל" אחת שנשענים על הקיר, מתאימים לביצוע עבודות חוץ, כשניתן להשעינם על גדר גבוהה וקשיחה או קיר. לעבודה במשטח מדורג, למשל על מדרגות או שיפועים, דרוש פתרון מתכוונן, כאשר כל רגל של הסולם ניתן לקצר או להאריך כרצוי. עוד דגמים נפוצים כוללים למשל סוג A או סולם ג'. הפתרון הטלסקופי מאפשר כיוון מדויק, לפי המשימה שעל הפרק, למגוון גבהים אפשריים. הבחירה של הסולם לפי הצרכים שלכם תבטיח עבודה יציבה ובטוחה. 

טיפים לבטיחות עם סולמות ובגובה

  • לפני כל רכישה, בודקים היטב כלים וציוד לעבודה בגובה. בוחרים אך ורק כלים תקינים, לא סדוקים ולא חלודים או עקומים. 

  • לפני שמטפסים על סולם, מוודאים שהוא יציב לחלוטין. 

  • לא מעמידים סולמות על משטח חלק. 

  • סולם שנשען גבוה, עדיף שיוחזק על ידי עוזר שנמצא למרגלותיו. 

היעזרו בסרבל עם כיסים או תיק נוח, שבו תשימו מברגים ושאר כלים. כשהכל נוח ובהישג יד, עובדים בניחוחות, ברוגע ובבטחה, גם בגובה.

כתוב תגובה