חיפוש
מיון לפי
סגור

ההבדל בין ברזל לפלדה

שני חומרי הגלם ברזל ופלדה משמשים לתחום הבניה ושניהם חומרים חזקים במיוחד. עם זאת קיימים ביניהם הבדלים גדולים ולהבדלים אלו יש לא מעט השלכות על השימוש בהם בתחום הבניה. שניהם חזקים, שניהם עמידים במיוחד, שניהם עשויים מחומרים דומים ביותר אך התכונות שלהם שונות. כיצד בדיוק הן שונות ומהם היתרונות של הברזל והפלדה בבניה? כיצד אלה באים לידי ביטוי ומה השוני ביניהם? הכנו עבורך את המדריך המלא לברזל ופלדה.

 

הברזל כחומר גלם

הברזל הוא מתכת טהורה, הוא לא משולב עם חומרים אחרים ומדובר על המתכת הכי נפוצה בעולם שהיא מהווה את היסוד השלישי הכי נפוץ על פני כדור הארץ. הברזל היה בשימוש כבר על ידי בני האדם הקדמונים כיוון שכבר הם זיהו שמדובר במתכת איכותית ושימושית. 

יש לברזל המון תכונות שהופכות אותו לשימושי כל כך, אפשר לחממו מבלי להמיסו, ניתן לעצב אותו לשלל צורות על פי הצורך, הוא מוליך חשמל והוא נחשב לזול יחסית למתכות אחרות. אפשר לומר כמעט בוודאות שללא הברזל החיים על פני כדור הארץ היו נראים אחרת לגמרי, שכן הוא מהווה את אחד מחומרי הבניה המרכזיים בעולם והוא משמש אותנו לשימושים רבים. בעבר כאמור, הקדמונים עשו בו שימוש לכלי ציד, לאחר מכן נעשה בו שימוש נרחב לצבאות השונים בעולם, למשל עבור כלי נשק ואף שריונים וכיום הוא משמש לבניית כלי עבודה וכחומר בניה בו אנו עושים שימוש נרחב גם כן. הברזל יכול להתחבר לחומרים אחרים, זהו יתרון נוסף שיש לו.

 

הפלדה כחומר גלם

את הפלדה מייצרים בכמה שלבים. בהתחלה מחממים עפרות ברזל לטמפרטורה גבוהה, זאת כדי לסלק מתוך הברזל חלקיקים שונים. במקביל לחימום הברזל, מחממים פחמן לטמפרטורה גבוהה ואז מערבבים אותם יחד. התהליך הכימי המתרחש כאשר שני החומרים נפגשים יחד בטמפרטורה הגבוהה מאפשר להם להתאחד לחומר אחד ובסוף ניתן לצקת את הפלדה שנוצרה מהערבוב לתבניות בצורות שונות או למתוח אותה לחוטים או למוטות ולשלל צורות על פי הצורך. לסיום החומר מצונן וחוזר לטמפרטורת החדר, אז הוא מתקשה ומתמצק. 

הפלדה התגלתה בתקופה הקדומה אך היא לא באה לידי שימוש כי לא היה ידע ולא היו כלים שיאפשרו להפוך אותה ליעילה, לכן ניתן לראות שהתחילו לעשות בה שימוש אמיתי רק בשנות המהפכה התעשייתית, לא עבר זמן רב עד שהפכה להיות חומר בייצור המוני לתחום הבניה, גם בגלל שעלות ההפקה שלה היה זול משמעותית מחומרים אחרים.

יש כמה סוגי פלדה, לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. סוגי פלדה שונים נוצרים באמצעות הוספת יסודות בתהליך ההפקה, למשל ניתן להוסיף מגנזיום, או אלומיניום. דוגמה טובה היא של הוספת כרום למתכת, כך נוצרת הנירוסטה אותה כולנו מכירים מהמטבחים. 

 

מה ההבדל בין ברזל ופלדה?

ההבדל העיקרי בין פלדה לברזל היא באופן הייצור של שני החומרים והשימושים השונים בהם בעולם הבניה. פלדה תשמש אותנו בעיקר לבניה מסיבית שמצריכה חומר גלם עוצמתי, למשל כשבונים גשרים ובניינים רבי קומות, עוד דוגמה היא של פרופיל פלדה המשמש לחיזוק ומיצוב מבנים. את הברזל נמצא בבניה העדינה יותר, היכן שיש צורך בחומר בניה גמיש וקל לעבודה וגם מהברזל מייצרים פרופילים המשמשים לחיבור, חיפוי ועבודות קונסטרוקציה.