חיפוש
מיון לפי
סגור

איך לבצע עבודות גינון וגיזום עצים בצורה נכונה?

גינה עשירה בצמחיה, ובפרט עצים מסוגים שונים, משדרגת מאוד כל בית. על-מנת שהגינה אכן תהיה מטופחת ומרשימה, חשוב להשקיע בה זמן ותשומת לב, ואחת הפעולות המרכזיות בתחזוקתה של כל גינה הוא גיזום העצים. גיזום נכון מאפשר לכל צמח להתחדש ובכך מגביר את הצמיחה, מסלק ענפים חולים ומתים שממילא כבר אין בהם תועלת ובכך מקל על הצמח ובנוסף מוביל לכך שהאור יגיע אל כל האזורים של העץ כולל אלה הפנימיים. עוד כדאי לזכור שללא גיזום עצים עלולים לפגוע במבנים וגם בבני אדם עקב צמיחה לא מבוקרת והגעת ענפים למקומות שבהם הם לא אמורים להיות.

התדירות הנכונה לגיזום עצים

המפתח הראשון לגיזום מועיל באמת הוא תדירות ביצוע הפעולה. גיזום יתר הוא בעייתי אבל גם המתנה של פרק זמן ארוך מדי עלולה לפגוע כאמור גם בצמח וגם בסביבה. עצים נוי נשירים - למשל אלה ארץ ישראלית, כליל החורש, דולב מזרחי - כדאי לגזום לקראת החורף, עונה שבה העץ נכנס לתרדמה מסוימת. הכלל הנ"ל חל גם על עצי פרי נשירים כגון שזיף, פקאן, שקד ותפוח. עצים טרופיים אסור לגזום לקראת החורף מפני שהם רגישים לקור. עבורם המועד הנכון הוא בתחילת האביב כשהטמפרטורות מתחילות לטפס.

קטגוריה נוספת של עצים היא ירוקי העד - הדרים, פיקוס, אקליפטוסים, אלון מצוי ועוד. את העצים האלה כדאי לגזום באביב, בזמן שהם מלבלבים וכך לעזור להם לצמוח באופן מיטבי.

גיזום עצי דקל - דגשים ייחודיים

דקלים הם עצים פופולריים מאוד בארץ, בעיקר בזכות המראה המרשים שלהם. תזמון גיזום דקלים מושפע בעיקר מהמטרה שלשמה משמש העץ. אם המטרה העיקרית היא צל, כדאי לגזום את הדקל אחת לשנתיים. אם המטרה היא להשתמש בפירות שלו, המדיניות הנכונה היא מינימום גיזום. בפרט חשוב להימנע מגיזום במשך הקיץ, משום שזוהי תקופת צמיחתם של הפירות והענפים מספקים להם הגנה חיונית. עצי דקל אשר משמשים לנוי כדאי לגזום גם בתחילת החורף וגם בתחילת הקיץ כדי להבטיח מקסימום סימטריה.

בכל מקרה חשוב מאוד למרוח על אותם ענפי דקל גדועים חומר הדברה כנגד חדקונית הדקל - חרק שכבר גרם למותם של עצי דקל רבים ברחבי הארץ. מריחת חומר רלוונטי מיד אחרי הגיזום מספקת לעץ את ההגנה הכל כך חשובה לו.

אילו ענפים רצוי לגזום?

בעצי נוי נהוג בדרך כלל לגזום את הענפים שנמצאים בגובה של מעל 220-250 ס"מ. בעצי פרי בדרך כלל הסוף נמוך יותר. בכל מקרה כדאי להשאיר ענפים שיוצאים מענפים מובילים בזווית של 60 מעלות או קרוב לכך, ולעומת זאת ענפים שהזווית בינם לבין הענפים המובילים צרה כדאי לגזום משום שהם נוטים להישבר. דגש נוסף לגבי בחירת הענפים שאותם גוזמים הוא שמירה על סימטריות מרבית.

עבודה מסודרת ובטיחותית

דגש חשוב מאוד נוסף לגבי גיזום עצים הוא לבצע את העבודה באופן מסודר ובטיחותי. כך למשל אם נדרש גיזום בגובה רב, יש להקפיד על שימוש בסולם מסיבי ויציב. כמו כן יש לוודא שהשטח פנוי כך שלא ייפלו ענפים על בני אדם. לאחר השלמת הגיזום יש לפנות מהמקום את הגזם על-מנת שלא ימשוך אליו חרקים, נחשים ועוד אורחים לא רצויים.

 

כתוב תגובה