חיפוש
מיון לפי
סגור

סוגי המברג השונים, ההבדלים והשימושים שלהם

הטיפול בהברגות שונות מחייב מברגים, ידניים או לחלופין, חשמליים. למרות עקרונות ההפעלה שלו, שהם דומים בכל תצורה ומחייבים סיבוב על פני ציר עם או נגד כיוון השעון, מברג הינו אחד הכלים הכי שימושיים והכי חשובים. למה משמש המברג ואילו סוגים נפוצים יכולים לשמש אתכם במשימות השונות? קבלו את העובדות, השמות ודגשים נבחרים. 

שימושיו המגוונים של המברג 

לפניכם רשימה מקיפה אך גם חלקית ולא מלאה, של יישומים אפשריים ומטלות שמבצעים המברגים השונים. בין היתר, כלי זה משמש בהתקנת גופי תאורה, בחיבור של שקעי חשמל, הרכבה של רהיטים, תליה של טלוויזיות, הרכבה של פרגולות, התקנת דקים ופרקטים, חיבור משקופים, תיקונים ברכבים, שדרוג מערכות חשמליות, ייצור מוצרי אלקטרוניקה ועוד. לכן, אף ארגז כלים לא יהיה שלם בלעדיו. אבל מי שחושב כי מברגים קונים בבודדים, כנראה לא נתקל עדיין אפילו בחלק קטן מסוגי הברגים הנפוצים ביותר. לרוב, יהיה זה רעיון טוב לרכוש סט מברגים שיוכל לשמש אתכם כמעט לכל יישום. יחד עם זאת, אנו סבורים כי תפיקו תועלת רבה מהבנת ההבדלים שבין תצורות וסוגים מרכזיים, של מברגים מקובלים. 

המברג בעל צורת הצלב 

הברגים הפשוטים ביותר הינם בעלי חריטה בצורה של קו ישר אחד. הבעיה היא שבהברגות שכאלה, ראש הבורג הינו בעל נטייה מוגברת להיהרס. הפתרון הינו חריטה בצורת צלב. לצורך טיפול בברגים מסוג זה נחוץ מברג פיליפס. זה מברג שבקצהו ראש משונן מעט, שמעניק 4 נקודות אחיזה יעילות שמונעות שריטות או פגיעה אחרת בראש של הבורג. 

המברג המשוכלל, בעל תצורת הכוכב 

סוג נוסף של מברג משוכלל הינו בעל תצורה אפילו יותר משוכללת, של כוכב. באופן טבעי, נקבע שמו של כלי זה – מברג כוכב ויש לו צורה של מעין כוכב בעל 6 קודקודים. מאוד מקובל להשתמש בשם חליפי, מברג טורקס. כך שאם תבקשו בחנות מברגי טורקס או כוכב, למעשה תקבלו את אותו המוצר בדיוק. הצורה הזאת פותחה לראשונה בסוף שנות ה-60 של המאה שעברה מה שהופך אותה יחסית למודרנית. 

הכלי לשחרור ברגים עקשנים במיוחד 

אחד הדברים הכי מתסכלים הוא לנסות לשחרר בורג ישן, שראשו נשחק או נשרט מאוד. אם ננסה לסובב אותו, אפילו בעזרת מברגות חשמליות מאוד חזקות, המצב עשוי להחמיר. ראש הבורג עשוי להיהרס לחלוטין. כאן מגיע הפתרון שנקרא מברג דפיקה. זהו כלי שמשלב את פעולת הסיבוב, ביחד עם הלימה על הכלי עצמו, ממש כמו בפטיש. ההלימה ביחד עם תנועת הסיבוב מאפשרת לפתוח גם ברגים עקשניים במיוחד. מברגים כאלה יכולים להיות כלים ידניים או אפילו חשמליים. 

מברגים שמתאימים לשקע משושה

לצד מברגים שנועדו לפתוח ברגים בעלי חריץ רגיל או מסוג פיליפס, דרושים אחרים שנועדו לברגים ייחודים. אלה ברגים שמאופיינים במבנה משוקע, בצורת משושה. הכלי שמתאים לפתוח את הברגים הללו נקרא מברג אלן. סטים של מברגים כאלה נמכרים בגדלים שונים, בשלל מידות. 

מהו המברג לבדיקת מתח חשמלי  

מלבד השימוש המקובל של חיזוק הברגות או סילוק ברגים ישנים, קיים גם יישום נוסף. יישום של בדיקת קיומו של מתח חשמלי, במעגלים חשמליים או בשקעים. את הפעולה הזאת מבצעים בעזרת מברג טסטר. הכלי הפשוט למראה הזה נראה כמו הרבה מאוד מברגים שראיתם בוודאי פה ושם. אבל בתוך הידית השקופה של הכלי מותקנת נורה זעירה. הנורה הרגישה תידלק ותאיר גם במגע עם מתח חשמלי חלש ביותר. כך ניתן לבדוק האם חיברנו שקע חשמלי בצורה תקינה.